Uchwała Nr 465/ 22
Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 26 maja 2022 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (j. t. Dz. U. z 2022 r. poz. 528 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2018 r. w sprawie domów pomocy społecznej( Dz. U. z 2018 r., poz. 734 )
Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Uchyla się uchwałę Nr 68 /11 Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 13 października 2011 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie.
§ 3
Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się członkowi zarządu według kompetencji.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do uchwały Nr 465/22
Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 26 maja 2022
Regulamin Organizacyjny
Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin organizacyjny określa organizację wewnętrzną, strukturę organizacyjną, zakres zadań szczegółowych i zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie, zwanego dalej Domem.
 - Ilekroć w Regulaminie organizacyjnym jest mowa o:
	
- Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
 - Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
 - Mieszkańcu - należy przez to rozumieć mieszkańca Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
 - Pracowniku i pracowniku pierwszego kontaktu - należy przez to rozumieć pracowników Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
 - Regulaminie - należy przez to rozumieć niniejszy Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
 - Standardzie usług – należy przez to rozumieć standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dom pomocy społecznej określony w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej.
 
 
§ 2
Dom działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej,
 - rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej,
 - ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
 - ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym,
 - ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
 - rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych,
 - ustawy z 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
 - ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego,
 - decyzji Wojewody Pomorskiego z dnia 11 marca 2009 r., Nr 11/2009 w sprawie zezwolenia Powiatowi Kwidzyńskiemu na prowadzenie domu pomocy społecznej pod nazwą „Dom Pomocy Społecznej” z siedzibą w Kwidzynie przy ul. Malborskiej 18,
 - uchwały Rady i Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego,
 - statutu nadanego przez Radę Powiatu Kwidzyńskiego,
 - niniejszego regulaminu organizacyjnego przyjętego przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego,
 - innych obowiązujących przepisów prawa dotyczących domów pomocy społecznej.
 
§ 3
- Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych i posiada 115 miejsc.
 
§ 4
- Dom jest powiatową jednostką organizacyjną o ponad gminnym zasięgu działania.
 - Dom jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej.
 - Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy sporządzony przez Dom i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.
 - Siedziba Domu mieści się w Kwidzynie przy ul. Malborskiej 18.
 - Dom jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
 - W celu realizacji zadań Dom może pozyskiwać darowizny zarówno w formie rzeczowej, jak i finansowej.
 
Rozdział II
Cele i zadania Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie
§ 5
- Dom funkcjonuje w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi na podstawie obowiązujących przepisów prawa w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca domu.
 - W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług, dom powołuje zespoły terapeutyczno-opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
 - Do podstawowych zadań zespołów terapeutyczno-opiekuńczych należy opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna realizacja tych planów z mieszkańcami.
 - Do zadań Domu należy świadczenie usług, w szczególności:
	
- W zakresie usług bytowych zapewniając:
		
- miejsce zamieszkania,
 - wyżywienie,
 - odzież i obuwie,
 - utrzymanie czystości.
 
 - W zakresie usług opiekuńczych polegających na:
		
- udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
 - pielęgnacji,
 - niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
 
 - W zakresie usług wspomagających polegających na:
		
- umożliwianiu udziału w terapii zajęciowej,
 - świadczeniu pracy socjalnej,
 - zapewnieniu mieszkańcom domu kontaktu z psychologiem,
 - podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców, domu w tym w zakresie komunikacji wspomagającej lub alternatywnej, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej,
 - umożliwieniu zaspokajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
 - możliwości korzystania z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz codziennej prasy, a także możliwości zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów,
 - organizacji świąt i uroczystości okazjonalnych oraz umożliwianiu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
 - zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
 - stymulowaniu w nawiązywaniu, utrzymywaniu i rozwijaniu kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym,
 - działaniach zmierzających do usamodzielnienia mieszkańców, w miarę ich możliwości,
 - pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
 - bezpiecznym przechowywaniu środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
 - finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art.37 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej,
 - Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
 - zapewnianiu przestrzegania praw mieszkańców Domu oraz dostępności do informacji o tych prawach,
 - możliwości wnoszenia skarg i wniosków mieszkańców oraz sprawnego ich załatwiania,
 - sprawieniu pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.
 
 
 - W zakresie usług bytowych zapewniając:
		
 
§ 6
- Do zadań Domu należy ponadto umożliwianie i organizacja mieszkańcom dostępu do korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów.
 - Dom może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
 
§ 7
Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w Domu wydaje organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do Domu, a decyzję o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Kwidzyński.
§ 8
- Odpłatność za pobyt w Domu reguluje art. 59- 64 ustawy o pomocy społecznej.
 - Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.
 - Obowiązani do ponoszenia opłaty za pobyt w Domu są w kolejności:
	
- mieszkaniec Domu,
 - małżonek, zstępni przed wstępnymi,
 - gmina, z której osoba skierowana została do Domu,
 
 - Osoby i gmina określone w pkt b i c nie mają obowiązku wnoszenia opłat jeżeli mieszkaniec Domu ponosi pełną odpłatność.
 - Mieszkańcom Domu nieposiadającym własnego dochodu pokrywane są wydatki za niezbędne przedmioty osobistego użytku, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej.
 - Mieszkańcom Domu nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków zapewnia się odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do ich potrzeb i pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby, w tym:
	
- odzież całodzienną - co najmniej dwa zestawy,
 - odzież zewnętrzną: płaszcz lub kurtkę - co najmniej jeden zestaw,
 - bieliznę dzienną - co najmniej 4 komplety,
 - bieliznę nocną - co najmniej 2 komplety,
 - co najmniej jedną parę obuwia oraz pantofle domowe.
 
 
§ 9
- W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz właściwego zakresu usług, zgodnego ze standardami określonymi dla Domu, w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca Domu, Dom powołuje zespoły terapeutyczno - opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców. Do zadań zespołu należy w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców, a także wspólna z mieszkańcami ich realizacja.
 - Mieszkaniec Domu korzysta z usług, których zakres i rodzaj wynika z indywidualnego planu wspierania mieszkańca, opracowanego z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca.
 - Działanie wynikające z indywidualnego planu wspierania mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca i organizację pracy Domu.
W przypadku niemożności dokonania przez mieszkańca wyboru „pracownika pierwszego kontaktu” pracownika takiego wyznacza kierownik działu terapeutyczno - opiekuńczego. - Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołu terapeutyczno - opiekuńczo.
 
§ 10
W Domu funkcjonuje powołana przez mieszkańców Rada Mieszkańców, która działa na podstawie regulaminu praw i obowiązków mieszkańców, ustalonego wspólnie z Dyrektorem Domu.
Rozdział III
Struktura organizacyjna i zasady funkcjonowania Domu
§ 11
- Domem kieruje dyrektor przy pomocy:
	
- głównego księgowego,
 - kierownika działu terapeutyczno - opiekuńczego,
 - kierownika sekcji administracyjno – gospodarczej.
 
 - Domem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor.
 - Dyrektor jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
 - Dyrektor wydaje akty wewnętrzne w formie: zarządzeń, procedur, regulaminów, instrukcji, ogłoszeń, komunikatów.
 - Na czas swojej nieobecności, związanej w szczególności z urlopem, absencją chorobową, wyjazdem służbowym dyrektor upoważnia pracownika Domu do bieżącego kierowania jednostką, o czym informuje członka zarządu powiatu według kompetencji.
 - Szczegółowy zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy określa Dyrektor oraz Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych w indywidualnych zakresach czynności.
 
§ 12
W strukturze Domu wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne:
- dział terapeutyczno - opiekuńczy,
 - dział finansowo – księgowy,
 - sekcja administracyjno – gospodarcza,
 - samodzielne stanowiska pracy:
	
- starszy inspektor,
 - kapelan.
 
 
§ 13
- Działem terapeutyczno - opiekuńczym kieruje kierownik działu; podległy bezpośrednio Dyrektorowi.
 - Kierownik działu odpowiedzialny jest za całokształt pracy działu w zakresie spraw terapeutyczno - opiekuńczych, a w szczególności za :
	
- organizację terapii zajęciowej i kulturalno-oświatowej,
 - zapewnienie możliwości korzystania przez mieszkańców z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz prasy codziennej,
 - organizację świąt i uroczystości okazjonalnych oraz umożliwianie mieszkańcom udziału w imprezach kulturalnych, sportowych i turystycznych,
 - zapewnianie kontaktu z kapelanem i udziału w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniami mieszkańców,
 - sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca,
 - organizację pracy zespołu i jej bieżący nadzór w zakresie zaspakajania potrzeb życiowych mieszkańców w tym w szczególności : utrzymania higieny osobistej, pielęgnacji, sprzątania pokoi i pomieszczeń służących mieszkańcom,
 - organizację wydawania posiłków wg ustalonego planu,
 - organizację opieki pielęgniarskiej, rehabilitacyjnej i terapeutycznej, dla mieszkańców,
 - umożliwienie i organizację mieszkańcom pomocy w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów,
 - pomoc w zaopatrzeniu mieszkańców w leki, materiały medyczne środki pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjno – ortopedyczny, zgodnie z obowiązującymi przepisami w wymienionym zakresie,
 - organizowanie odpowiednich warunków w celu zapewnienia pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
 - organizacja prac i bieżący nadzór czynności w ramach realizacji zakupów dla mieszkańców DPS w Kwidzynie,
 - pomoc w utrzymywaniu kontaktów z rodziną, bliskimi i środowiskiem mieszkańców,
 - koordynację i nadzór nad działalnością zespołów terapeutyczno – opiekuńczych,
 - organizacja i nadzór nad prowadzeniem spraw dotyczących rozliczeń odpłatności mieszkańców za pobyt, współpraca w wymienionym zakresie oraz przekazywanie do działu finansowo – księgowego wymaganej dokumentacji,
 - bieżącą współpracę z ZUS, KRUS, gminami, ośrodkami pomocy społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, organizacjami pozarządowymi oraz innymi jednostkami bądź instytucjami w ramach bieżących działań Domu.
 
 - W skład działu terapeutyczno - opiekuńczego mogą wchodzić w szczególności następujące stanowiska pracy:
	
- kierownik działu,
 - starsza pielęgniarka,
 - pielęgniarka,
 - psycholog,
 - fizjoterapeuta,
 - starszy technik fizjoterapii,
 - główny specjalista pracy socjalnej,
 - starszy specjalista pracy socjalnej,
 - specjalista pracy socjalnej,
 - starszy pracownik socjalny,
 - pracownik socjalny,
 - terapeuta zajęciowy,
 - instruktor terapii zajęciowej,
 - instruktor terapii,
 - opiekun medyczny,
 - starszy opiekun medyczny,
 - starszy opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej,
 - opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej,
 - starszy opiekun,
 - opiekun osoby starszej,
 - asystent osoby niepełnosprawnej,
 - opiekun,
 - starsza pokojowa,
 - pokojowa.
 
 
§ 14
- Działem finansowo – księgowym kieruje główny księgowy, który podlega bezpośrednio dyrektorowi.
 - Główny księgowy odpowiedzialny jest za całokształt pracy działu w zakresie spraw finansowo – księgowych, a w szczególności za :
	
- prowadzenie rachunkowości Domu w oparciu o obowiązujące przepisy prawne,
 - współudział i koordynację pracy przy opracowaniu planu budżetu Domu,
 - sporządzanie bilansu,
 - planowanie, realizacja i wykonanie planu dochodów i wydatków,
 - nadzorowanie i analizowanie wykonania funduszu wynagrodzeń,
 - obsługa kasowa Domu,
 - realizacja operacji finansowych i gospodarczych związanych z wykonaniem planu dochodów i wydatków Domu,
 - współudział we wszystkich działaniach Domu mających na celu zapewnienie mieszkańcom odpowiedniego poziomu świadczonych usług,
 - zorganizowanie prawidłowego obiegu dokumentów niezbędnych do prowadzenia rachunkowości oraz bieżące księgowania,
 - prawidłowe i terminowe sporządzanie zewnętrznych i wewnętrznych sprawozdań finansowych,
 - sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie wykonywania budżetu i finansów,
 - prowadzenie prawidłowej gospodarki magazynowej,
 - zapewnienie mieszkańcom bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
 - pobieranie i egzekwowanie odpłatności za pobyt mieszkańców Domu i wypłacanie zwrotów za dni nieobecności w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
 
 - W skład działu finansowo – księgowego wchodzą następujące stanowiska pracy:
	
- główny księgowy,
 - starszy księgowy,
 - księgowy,
 - inspektor,
 - starszy inspektor,
 - kontystka.
 
 
§ 15
- Sekcją administracyjno – gospodarczą kieruje kierownik podlegający bezpośrednio dyrektorowi i ponoszący odpowiedzialność za całokształt pracy sekcji w zakresie spraw administracyjno – gospodarczych, a w szczególności za:
	
- koordynację pracy kuchni Domu w tym nadzór nad sporządzaniem codziennych posiłków na podstawie jadłospisów,
 - koordynację czynności związanych z praniem, prasowaniem, maglowaniem i naprawą bielizny pościelowej i osobistej mieszkańców,
 - zaopatrzenie w żywność, sprzęt, środki czystości itd.
 - organizację i nadzór nad wykonywanymi przeglądami, remontami i bieżącymi naprawami mienia,
 - zapewnienie ogrzewania i ciepłej wody,
 - zorganizowanie dozoru,
 - utrzymanie obiektów Domu w należytym stanie technicznym i sanitarnym zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w tym z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, ochronie przeciwpożarowej, sanitarno – epidemiologicznymi i budowlanymi,
 - realizację zadań z zakresu zamówień publicznych.
 
 - W skład sekcji administracyjno – gospodarczej wchodzą następujące stanowiska pracy:
	
- kierownik sekcji,
 - starszy inspektor,
 - inspektor,
 - pomoc administracyjna,
 - szef kuchni,
 - kucharz,
 - pomoc kuchenna,
 - magazynier,
 - kierowca samochodu towarowo - osobowego
 - konserwator,
 - robotnik gospodarczy,
 - krawiec.
 
 
§ 16
Starszy inspektor podlega bezpośrednio dyrektorowi i prowadzi całokształt zagadnień związanych z zatrudnianiem i wynagradzaniem pracowników.
§ 17
- Kapelan podlega bezpośredni dyrektorowi.
Do zadań Kapelana należą w szczególności:- zapewnienie posługi religijnej Mieszkańcom Domu, zgodnie z wymogami prawa kanonicznego,
 - opieka duszpasterska nad mieszkańcem, jego rodziną oraz pracownikami Domu, zgodnie z normami religijnymi,
 - nadzór nad właściwym funkcjonowaniem Kaplicy Domu,
 - współpraca przy organizowaniu i przeprowadzeniu spotkań świątecznych i imprez okolicznościowych.
 
 
§ 18
- Strukturę organizacyjną Domu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
 - Wykaz stanowisk, które wchodzą w skład poszczególnych zespołów i działu stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
 
§ 19
- Dyrektor Domu w razie potrzeby, na podstawie odrębnych przepisów, może zatrudniać pracowników w ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy, a także zawierać z tym Urzędem umowy o odbywanie stażu przez absolwentów; umożliwiać odbywanie praktyk zawodowych oraz wykonywanie świadczeń przez wolontariuszy.
 - W zależności od potrzeb w celu zapewnienia ciągłości działalności opieki nad Mieszkańcami, Dyrektor Domu może tworzyć inne niż wymienione w niniejszym regulaminie stanowiska pracy.
 
Rozdział IV
Postanowienie końcowe
§ 20
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych wydawanych na podstawie tych przepisów.
§ 21
1. Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonuje Zarząd Powiatu w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
2. Zmiany powołanych we wstępie niniejszego Regulaminu przepisów mające charakter powszechnie obowiązujący nie powodują konieczności zmian Regulaminu.
§ 22
Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego.
Zał. Nr 1 do Regulaminu
Organizacyjnego DPS Kwidzyn
Schemat organizacyjny
Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie

Zał. Nr 2 do Regulaminu
Organizacyjnego DPS Kwidzyn
WYKAZ STANOWISK MOGĄCYCH WCHODZIĆ W SKŁAD
POSZCZEGÓLNYCH ZESPOŁÓW
| l.p. | Nazwa: działu, sekcji, stanowiska | Wykaz stanowisk | 
| 1. | Dział Terapeutyczno - Opiekuńczy | 
			
  | 
		
| 2. | Sekcja Administracyjno - Gospodarcza | 
			
  | 
		
| 3. | Dział Finansowo - Księgowy | 
			
  | 
		
| 4. | Starszy Inspektor | |
| 5. | Kapelan | 
